HAWAJE
10:53
CHICAGO
14:53
SANTIAGO
17:53
DUBLIN
20:53
KRAKÓW
21:53
BANGKOK
03:53
MELBOURNE
07:53
Ogłoszenie niepłatne ustawodawcy Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji zwiazanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania tresci wyswietlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk ogladalnoœci czy efektywnoœci publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwoœć skonfigurowania ustawień cookies za pomocš ustawień swojej przeglšdarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwoœć wyłaczenia cookies za pomoca ustawień swojej przegladarki internetowej. /// Dowiedz się więcej
 
Mapy: | Afryka | Ameryka Pd. | Ameryka Pn. | Antarktyda | Australia | Azja | Europa | Polska
  ŚwiatPodróży.pl » NorthWest Passage » „Stary” pierwszym polskim jachtem, który pokonał Cieśninę Bellota
„Stary” pierwszym polskim jachtem, który pokonał Cieśninę Bellota

Gosia Seruga


Dzisiaj, 28 sierpnia 2006 r., załoga jachtu s/y „Stary” poinformowała o pomyślnym przepłynięciu Cieśniny Bellota – symbolicznej bramy otwierającej morski szlak Przejścia Północno-Zachodniego, stając się tym samym pierwszym polskim jachtem, który tego dokonał. Załoga po sforsowaniu Cieśniny dotarła do Gjoa Haven, gdzie uzupełnia bieżące zapasy przed rozpoczęciem kolejnego etapu.

Moment wpłynięcia na wody Cieśniny uzależniony był przede wszystkim od korzystnej prognozy prądów kształtujących się na kursie, dlatego od chwili dotarcia do Fort Ross – wschodniego wejścia do Cieśniny Bellota - w dniu 23 sierpnia 2006 r., załoga „Starego” była w każdej chwili gotowa do natychmiastowego wypłynięcia, co nastąpiło późnym popołudniem tego samego dnia.


„Co za radość! Jeszcze na wodach Cieśniny Lancaster, którą forsowaliśmy kilka dni temu, wiało ostro z zachodu – podmuchy sięgały do 35 węzłów, tworzyła się nieprzyjemna fala i walczyliśmy ze stałym przeciwnym prądem płynącym na wschód 55 mil morskich na dobę. Czasami zupełnie stawaliśmy pod wiatr, prąd i falę. Mocno obawialiśmy się, czy wiatr nie poprzesuwa pól lodowych na zachód od Cieśniny Bellota. Te rejony są znane z największych w Arktyce prądów pływowych dochodzących do 8 węzłów. Istniało realne zagrożenie, że droga, która kilka dni temu była dość szeroko otwarta, mogła się zamknąć nawet w ciągu godziny” – relacjonuje Dominik Bac, kapitan aktualnego etapu.

Położona za kołem biegunowym na szerokości 71° 58´ N Cieśnina Bellota jest wąskim przesmykiem oddzielającym Wyspę Somerset od Półwyspu Boothia - najdalej na północ wysuniętej części Kanady. Ten ciasny, ok. 2 kilometrowy korytarz, został odkryty w 1852 roku przez kpt. Williama Kennediego oraz Josepha René Bellota, I oficera, którzy dowodzili wyprawą poszukującą zaginionej w 1845 r. ekspedycji Sir Johna Franklina. Pierwszym statkiem, który przepłynął przesmyk był w 1942 szkuner patrolowy Kanadyjskiej Policji Konnej „Św. Roch”. Od tego momentu, tylko kilku jachtom udało się pokonać Cieśninę, w tym żadnemu pod banderą polską.

Położona na Wyspie Króla Williama osada Gjoa Haven, w której zatrzymała się załoga jachtu s/y „Stary”, przyjęła swoją nazwę od statku Roalda Amundena – „Gjoa”. Norweski polarnik zimował w tej okolicy bezpośrednio przed zdobyciem Przejścia Północno-Zachodniego. Miejscowość ta jest również ostatnim znanym miejscem pobytu zaginionej ekspedycji polarnej Sir Johna Franklina.

Informacje dodatkowe

Istnienie Przejścia Północno-Zachodniego zostało udowodnione przez angielskich geografów pod końcu XV wieku. Pierwszym, który poszukiwał przejścia tego szlaku, był John Cabot, a następnymi m. in. Martin Frobisher, John Davis, Henry Hudson i Sir John Franklin. Jednak dopiero Roald Amundsen - norweski badacz polarny, który zasłynął ze zdobycia Bieguna Południowego - okazał się pierwszym, któremu w latach 1903-1906 udało się pokonać ten najtrudniejszy szlak żeglarski.

QNT Northwest Passage Jubilee Voyage 2006 jest wyprawą mającą na celu pokonanie trasy z Atlantyku na Pacyfik szlakiem przez Arktykę jako pierwszy w historii jacht polski. Zdobycie Przejścia Północno-Zachodniego ma uświetnić setną rocznicę jego zdobycia przez Roalda Amundsena, norweskiego polarnika. Podczas wyprawy, obejmującej również opłynięcie Ameryki Północnej, planowane są loty na paralotni nad lodami Arktyki, wspinaczka w niedostępnych regionach górskich na Grenlandii i w najwyższym na świecie nadmorskim paśmie górskim – Sierra Nevada de Santa Marta w Kolumbii, a także nurkowanie pod lodem i poznawanie kultury mieszkańców Arktyki.

Organizatorami i uczestnikami QNT Northwest Passage Jubilee Voyage 2006 są podróżnicy i żeglarze ze Stowarzyszenia Grupa Outdoor - Dominik Bac, Sławomir Skalmierski i Jacek Wacławski oraz Agnieszka Strużyk, Tomasz Szewczyk i reżyser filmowy Konstanty Kulik.

Źródło: informacja własna

1


w Foto
NorthWest Passage
WARTO ZOBACZYĆ

Chicago: Wietrzne miasto
NOWE WYSTAWY
PODRÓŻE

MT 3: Fiordy i lodowce...
kontakt | redakcja | reklama | współpraca | dla prasy | disclaimer
copyright (C) 2003-2013 ŚwiatPodróży.pl